Liikenne: Sähkö liikuttaa ihmisiä ja tavaroita

Autojen, joukko- ja jakeluliikenteen sekä työkoneiden käyttövoimana on sähkö. Sähköinen liikenne ja erityisesti tavarakuljetukset toimivat sujuvasti ja päästöttä. Tavarakuljetuksia ohjaa maanlaajuinen logistiikkaverkko, johon kaikki suuret varastot ovat liittyneet. Automatiikka yhdistelee tilauksia ja koordinoi kuljetukset. Kuljetuksille lasketaan energiatehokkaimmat reitit ja järkevimmät kellonajat.

Autojen ja muiden sähköllä toimivien laitteiden lataus sujuu automaattisesti ja älykkäästi edullisella sähköllä. Lataus on tarvittaessa nopeaa, akut ovat tehokkaita, ja saman akun voi ladata kymmeniätuhansia kertoja. Sähköistetyillä tieosuuksilla akku latautuu ajon aikana. Älyteiden rakentaminen sujuu, kun taustalla on standardoitu sähköinen tiejärjestelmä.

Oman auton omistaminen ei ole enää ihanne. Henkilöautoja on entistä vähemmän, sen sijaan yhteiskäyttöautot ovat suosittuja.

Itseohjautuvat bussit, raitiotievaunut ja junat kuljettavat kaupunkien asukkaita. Robottiautoja nähdään rahtiliikenteessä. Kaupunkikuvaan ilmestyy uusia pieniä kuljetusvälineitä, sähköpotkulaudat olivat vasta alkua. Robotit ja pienet kopterit kuljettavat tavaroita vikkelästi. Lyhyillä reiteillä lentoliikenne toimii sähköllä.

Akkuteknologia on kehittynyt vihreään ja kestävään suuntaan. Akkujen litium, koboltti ja nikkeli ovat väistymässä. Kaivannaisia tarvitaan yhä vähemmän, koska materiaalien ja akkumineraalien kierrätys on tehokasta. Uusiokäyttöakut ovat arkipäivää. Akkujen hinta suhteessa tehoon on puolittunut.

Kaupungistuminen, työ- ja toimintatapojen muutos ja virtuaalitodellisuuden kehittyminen vähentävät liikkumisen tarvetta. Tämä tuo säästöä ja lisää vapaa-aikaa.

Rakennukset:
Mukavaa ja energiatehokasta elämää

Energiaverkosto: Hyötyä fiksulle energiakansalaiselle

Liikenne:
Sähkö liikuttaa ihmisiä ja tavaroita

Kodit:
Sähkö luo turvaa ja tunnelmaa

Työ:
Loistava työtilanne ja kekseliäät yritykset

Vision allekirjoittajat

stk_liitto NSS STUL_web SESKO STEK