Sähköön perustuva energiatulevaisuus tarjoaa runsaasti työpaikkoja ja monipuolisia uramahdollisuuksia. Mutta kuinka nuoret saadaan kiinnostumaan sähköistysalasta?

Yhteiskuntamme etenee nopeasti kohti päästöttömästi tuotettuun sähköön perustuvaa energiatulevaisuutta. Tuloksena on kokonaisuus, joka kattaa sekä rakennetun ympäristön että liikenteen, ja palvelee ihmisiä niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Hyvinvointia sähköllä -vision päivityksessä siihen liitettiin uusi teema: Loistava työtilanne ja kekseliäät yritykset. Sen mukaan sähköistysalalla tulee olemaan runsaasti työpaikkoja ja se tarjoaa monipuoliset uramahdollisuudet. Taustalla on yhteiskunnan sähköistyminen, jonka toteutukseen tarvitaan paljon nykyistä enemmän eri ammattien osaajia.

Yksi suurimmista haasteista onkin, kuinka tämän päivän nuoret saadaan kiinnostumaan sähköistysalasta. Tähän tehtävään on tarttunut alan järjestöjen yhteinen Näkymätön voima -kampanja. Sen keulahahmoina toimii uuden sukupolven ammattilaisia, joilta kevään Hyvinvointia sähköllä -visioseminaarin osallistujat kuulivat nuorten ajatuksista ammatinvalinnasta.

Näkymätön_Voima_2_600

Kuinka saamme nuoret kiinnostumaan sähköalasta? Tähän vastasivat paljon nuoria livenä ja somessa tavanneet Näkymätön voima -kampanjan kasvot Henkka Lindeman ja Laura Remes. Katso videotallenne heidän haastattelustaan visioseminaarissa.

Nuoret haluavat tutustua työelämään

Yritysten keino houkutella nuoria alalle on tarjota työharjoittelupaikkoja koululaisille. Niitä haluavat myös nuoret itse. Tähän tähtää nopeasti suosiotaan kasvattanut työelämäpainotteinen perusopetus eli TEPPO. Siinä 8- ja 9-luokkalaiset vuorottelevat opetuksen ja työelämätaitojen harjoittelun välillä. Yrityksille se tarjoaa valmiin mallin kouluyhteistyöhön.

Hs-visioseminaari 2023 - Kimmo Pekkanen_600

Työelämäpainotteisen perusopetuksen (TEPPO) tarjoamista mahdollisuuksista yrityksille kertoi opinto-ohjaaja Kimmo Pekkanen Vantaan kaupungilta. Katso videotallenne yrityksiä kannustavasta puheenvuorosta. Äänessä myös opinto-ohjaaja Mira Granqvist

Toteuttavia ammattilaisia tarvitaan Euroopan laajuisesti

Ilmastohyötyjen lisäksi Euroopan sähköistymisen nähdään parantavan maanosan kilpailukykyä sekä luovan merkittävän määrän erilaisia työpaikkoja kaikille taitotasoille.

URA_EON_600-1

Sähköurakoitsijoiden kattojärjestö EuropeOn arvioi, että yksin sähköasennustoiminnan piiriin voidaan luoda yli miljoona paikallista työpaikkaa vuoteen 2030 mennessä. Työtä tulee riittämään kaikille osaajille ja tehtävät ovat toinen toistaan kiinnostavampia: aurinko- ja tuulivoimasta aina sähköiseen liikenteeseen ja järjestelmien ohjelmointiin.

EuropeOn on tuottanut esitteen, joka kertoo näistä työtehtävistä ja tarjoaa arvioita tarvittavien ammattilaisten lukumääristä. Se antaa lisäksi selkeät linjaukset, miten poliittisten päättäjien EU-tasolla ja jäsenmaissa tulee toimia nuorten ammatinvalinnan tueksi. Tutustu esitteeseen tästä.

Lähde ja kuva: EuropeOn