Sähköautokanta kasvoi viime vuonna ennätyksellisesti 69 940 sähköautolla päätyen 218 868 kappaleeseen. Siitä täyssähköautojen osuus oli 56 % eli 38 873 kpl.
Täyssähköauto nousi loppuvuodesta suosituimmaksi käyttövoimaksi. Sähköisen liikenteen tilannekatsauksesta näet myös muiden sähköajoneuvojen ja latausverkoston kehityksen.
Henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 87 508, joista ladattavien osuus oli 54 %. Täyssähköautoja ensirekisteröitiin ennätykselliset 29 536 kappaletta - kasvua edellisvuoteen verrattuna oli peräti 103 %.
"Kokonaisuudessaan ensirekisteröintien määrä on pitkän aikavälin keskiarvoa huomattavasti matalampi. Päästötavoitteiden kannalta on hienoa, että sähköautojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli jo yli kolmanneksen. Täyssähköautoja myös rekisteröitiin ensimmäistä kertaa ladattavia hybridejä enemmän", kertoo Traficomin johtava asiantuntija Juha-Pekka Konttinen.
Vuonna 2023 Suomeen tuotiin käytettynä 38 252 henkilöautoa, joista ladattavia hybridejä oli 38 % ja sähköautoja 26 %. Samaan aikaan henkilöautoja romutettiin vain noin 60 000 kappaletta.
Vertailtaessa elinkaarisia kasvihuonekaasupäästöjä eri käyttövoimilla toimivien autojen välillä, täyssähköiset henkilöautot aiheuttavat keskiarvokilometreillä ajettuna jo alle kolmessa vuodessa vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin vastaavat bensiinikäyttöiset henkilöautot.
Täyssähköautojen valmistuksen aikaisten päästöjen viime vuosina tapahtuneen pienemisen taustalla on akkujen valmistuksen päästöjen lähes puoliutuminen ja sähköntuotannon päästöjen odotettua nopeampi päästövähennyskehitys.
KATSO SÄHKÖISEN LIIKENTEEN TILANNEKATSAUS DIOINA TÄSTÄ.
Lähde Traficomin tiedote, jota on editoitu.
Kuva Shutterstock.