Suunniteltu tuulivoima riittäisi jopa tuplatarpeeseen

Suomen kaksinkertaistuva sähköntarve on katettavissa tuulivoimalla.

Vuoden lopussa oli toiminnassa 1601 tuulivoimalaa, joiden teho oli 6,9 GW. Tämä on vasta alkua, sillä suunnitteilla on ennätysmäärä uutta tuotantokapasiteettia, lähes 135 GW.

Tuoreen hanketilaston mukaan Suomen tuulivoiman kasvu on vahvalla pohjalla. Käytännössä laaja tuulivoimahankeportfolio tarkoittaa, että vaikka yhteiskunnan sähköistyminen ja uudet teollisuuden investoinnit tuplaisivat maamme sähköntarpeen, nyt suunnitteilla olevalla tuulivoimakapasiteetilla pystytään vastaamaan siihen nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Hankkeita suunnitellaan sisämaassa yhä laajemmalle alueelle, mikä kasvattaa Suomen energiaturvallisuutta ja jakaa investointien tuomaa hyvinvointia tasaisemmin. Alueellisesti tasainen tuulivoimatuotanto on koko Suomen etu.

”Tuulivoiman selkeitä alueellisia hyötyjä ovat kasvavat kiinteistövero- ja vuokratulot sekä työpaikat, jotka vahvistavat paikallista elinvoimaa, toteaa Suomen Tuulivoimayhdistyksen toimitusjohtaja Anni Mikkonen.

”Koko Suomen hyötymisen näkökulmasta tuulivoimarakentaminen pitäisi mahdollistaa laajemmin eri puolilla maata. Se lisäisi sähköjärjestelmämme vakautta ja energiaturvallisuutta, tasaisi sähkön hinnan heilahteluita, sekä takaisi puhtaan sähköntuotannon sitä tarvitseville teollisille hankkeille”, hän sanoo.

Lähde Suomen Tuulivoimayhdistyksen tiedote, jota on editoitu.
Kuva Suomen Tuulivoimayhdistys