Taloyhtiöt valitsevat yhä tehokkaampaa latausta

Kiinteistöihin asennettavia sähköauton peruslatauslaitteita myytiin vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä 21 139 kappaletta, mikä on 37 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Sähköteknisen kaupan liiton (STK) tilasto kertoo, että peruslatauksen suurin teholuokka 22 kW vastaa kasvusta 14 893 laitteellaan. Lukumäärä on lähes kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna. Kaikki alempien teholuokkien peruslatauslaitteet ovat menettäneet selvästi kiinnostavuuttaan uusissa asennuksissa.

- Tänä vuonna on nähty selkeä siirtymä isoimpaan peruslatauksen teholuokkaan. Taloyhtiöt ja yritykset ovat alkaneet tosissaan varautua sähköautoiluun ja haluavat pistää latausasiat kerralla kuntoon, STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen sanoo.

Hän luettelee myös muita syitä. Tehon vaikutus laitteiden hintaan on vähäinen, ARAn tukea käytetään tehokkaisiin laitteisiin ja jatkossa yhä useampi auto kykenee ottamaan vastaan isoja tehoja.

Latauslaitteiden lukumäärä on tehoakin tärkeämpää, hän muistuttaa. Latauslaitteiden ja niitä ohjaavien latausjärjestelmien tulisi olla käytettävissä kaikkialla, missä autoja toistuvasti pysäköidään.

- Tämä tarkoittaa kotipihojen ja taloyhtiöiden lisäksi pysäköintilaitoksia, yrityksiä ja kuntia. Jakeluautojenkin varikoille tarvitaan pian latauslaitteet. Jotta tähän päästään, on yhteiskunnan tukia niiden lisäämiselle jatkettava, Muhonen sanoo.

Kuva1_Latauslaitteet_myynti_2022_Q1-Q3_600

Kuva2_Peruslatauslaitteet_jakauma_2022_Q1-Q3_600_STK