Vähähiilisyyden tiekartoissa sähköä, vetyä ja digiä

Energiasiirtymä ja geopoliittiset muutokset muokkaavat yritysten toimintaympäristöä ennen näkemättömällä vauhdilla. Toimialat ovat TEMin pyynnöstä päivittäneet tiekarttansa, jotka kuvaavat niiden polkuja kohti vähähiilisyyttä. Nyt julkistetuissa tiekartoissa nousevat teemoina esille sähköistyminen ja siihen nivoutuen vetytalous sekä digitalisaatio.

Toimialojen vähähiilisyystiekarttojen päivityksen tavoitteena on ylläpitää tilannekuvaa ja arviota Suomen päästövähennystavoitteiden ja -velvoitteiden saavuttamisen kannalta riittävistä toimista.

Tiekarttojen päivittämisen tarve johtuu ennen kaikkea muuttuneesta toiminta- ja investointiympäristöstä, johon ovat vaikuttaneet muun muassa energiakriisi, Venäjän hyökkäyssota, epävakaat talousnäkymät ja ongelmat raaka-aineiden ja komponenttien hankinnassa. Samalla teknologinen kehitys on muuttanut arvioita eri päästövähennystoimien soveltuvuudesta tavoitteiden saavuttamiseen.

Puhdas, uusiutuvista lähteistä tuotettu sähkö nähdään ratkaisevan tärkeänä matkalla vähähiilisyyteen. Sen käytön lisäämistä fossiilisia energianlähteitä korvaten sekä teollisuudessa että muutoin yhteiskunnassa pidetään oleellisena tavoitteiden saavuttamiseksi.

Esimerkkejä jo päivitetyistä tiekartoista:
Energiateollisuus 2024
Teknologiateollisuus 2024

Tavoitteena on, että toimialojen tiekartat valmistuvat kesän 2024 aikana. Muiden toimialojen tiekarttojen tiedot löydät tämän artikkelin lähteestä, joka on TEMin verkkosivu aiheesta.

Kuva Shutterstock