Visioseminaari: Huikeiden näkymien toteutus vaatii lisää osaajia

Sähköistyminen luo uusia ammatteja ja nostaa sähkö- ja digiosaajat keskiöön. Kehittyvät laitteet, järjestelmät, huolto ja myynti tarvitsevat monien eri alojen osaajia. Näin kuvaa sähköistysalan visio tulevaisuutta ammatinvalintaansa harkitseville.

Hyvinvointia sähköllä -visioseminaari toi jälleen yhteen yritysjohtajat, asiantuntijat ja vaikuttajat Tiedekeskus Heurekan auditorioon. Tilaisuudessa saatiin vahvistus vision lupaukselle monipuolisista uramahdollisuuksista ja työpaikkojen runsaasta tarjonnasta.

Kuva_visioseminaari2024_Tapio_Koivu_600

STEKin toimitusjohtaja Tapio Koivu näkee Hyvinvointia sähköllä -visiohankeen tärkeänä prosessina, joka yhdistää alaa visiokeskusteluilla, tapahtumilla ja viestinnällä.

Pikainen herätys ja toimenpiteet tarpeen

Yhteiskuntamme etenee ennakoitua nopeammin kohti energiatulevaisuutta, joka perustuu päästöttömästi tuotettuun sähköön. Se kattaa sekä rakennetun ympäristön että liikenteen, ja palvelee ihmisiä niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Jo nyt nähdään, että sähköistämiseen tarvitaan paljon nykyistä enemmän osaajia monenlaisiin eri tehtäviin. Seminaarin puheenvuoroissa heräteltiinkin yhteiskunnallisia päätöksentekijöitä huomaamaan kehitys ja ryhtymään pikaisiin toimiin työvoiman varmistamiseksi.

Osallistujille esiteltiin opintokentän nykytilaa ja mahdollisuuksia sekä aikaansaannoksia kuten oppimisympäristöjä ja viestintäkampanjoita. Samalla puhujat kannustivat yrityksiä osallistumaan kiinnostuksen herättämiseen alaa kohtaan tutustuttamalla opiskelijoita toimintaansa.

Paljon on tehty, mutta vielä tarvitaan lisää aktiivisuutta yrityksiltä, oppilaitoksilta ja yhteiskunnan päättäjiltä.

Kuva_visioseminaari2024_Julie_ Beaufils_600

Sähköurakoitsijaliittojen järjestö EuropeOnin pääsihteeri Julie Beaufils haluaa osoittaa EU-päättäjille, kuinka valtava määrä osaajia tarvitaan energiamurroksen läpivientiin Euroopassa.

Kuva_visioseminaari2024_Jarkko_Pellikka_600

Nokian Jarkko Pellikka vauhdittaa Suomen nousua teollisen metaversumin edelläkävijöihin yhteisen kehittämisen ja ekosysteemiyhteistyön kautta.

Teollisuuden metaversumin kärkipaikka tarjolla

Kansainvälinen kilpailu teollisen metaversumin johtajuudesta on alkanut ja Suomi lähti siihen paalupaikalta. Yli 400 organisaation luoma ekosysteemi vie jo kehitystä eteenpäin ja ensimmäiset tulokset ovat kannustavia.

Tutkimus ja kehitystyö sekä yhteensopivuuden varmistava standardointi ovat keinot, joilla digitaalinen ja fyysinen maailma saadaan yhdistymään. Kun mukaan otetaan lisätty todellisuus ja ekosysteemi saadaan toimimaan saumattomasti yhteen, on saavutettu maailmanluokan metaversumi.

Sen hyödyt tulevat näkymään mm. teollisuuden hiilidioksidipäästöjen ja materiaalitarpeen merkittävänä vähentymisenä meillä ja maailmanlaajuisesti. Kyse on kotimaisten toimijoiden kattavasta yhteistyöstä, jolla parannetaan kansallista kilpailukykyä.

Kuva_visioseminaari2024_EUehdokastpaneeli_600

Eurovaaliehdokkaat yltyivät vauhdikkaaseen keskusteluun mm. keinoista, joilla osaajia saadaan alalle. Vasemmalta Pinja Perholehto (SDP), ja Petri Roininen (Keskusta) ja Aura Salla (Kokoomus).

EU-ehdokkaat näkevät alan mahdollisuudet

Visioseminaarin päättänyt EU-vaaliehdokkaiden paneeli sai vastatakseen tiukkoja kysymyksiä yhteiskunnan sähköistymisestä, hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä.

Paneelin osallistujat näkivät sähköistymisen tärkeänä sekä kasvun että kestävän kehityksen kannalta, ja toimivat kannustimet sen edistämisessä ovat oleellisia. Kansalliselle päätöksenteolle halutaan riittävästi liikkumavaraa, ja järjestelmien standardointi nähdään kansainvälisesti kilpailutekijänä.

Panelistien jopa kiivaaksi käynyt sanailu osaajien houkuttelemisesta alalle päätyi yhteiseen lopputulemaan, että keinoista riippumatta heitä todellakin tarvitaan alalle paljon lisää.

Kuva_visioseminaari2024_Tilaisuus_2_600
Visioseminaarin puheenjohtajana toimi Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen, joka kuvassa  haastattelee Energiateollisuus ry:n johtaja Joona Turtiaista.

Vuosittainen visioseminaari järjestettiin jo 13. kerran. Hyvinvointia sähköllä -vision allekirjoittajayhteisöt ovat Sähköteknisen Kaupan Liitto ry, STEK ry, Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry, SESKO ry ja Sähkösuunnittelijat NSS ry Lisäksi visiolla on kumppaneina laaja joukko alan yrityksiä ja muita toimijoita.

Seminaarin esitysten tallenteet sekä kuvia tapahtumasta on katsottavissa vision kotisivuilta https://hyvinvointiasahkolla.stkliitto.fi/

Voit seurata visiohanketta tilaamalla uutiskirjeen: