Alkuvuoden notkahduksen jälkeen täyssähköautojen kannan kasvu palasi kolmannella neljänneksellä lähes ennätysvuoden 2023 keskiarvon tasolle. Täyssähköisen henkilöautokannan voimakkaan kehityksen myötä suurteholatauksen kasvanut kysyntä kannustaa toimijoita investoimaan kokonaisteholtaan megawattiluokan latauskenttiin. Sähköbussien rekisteröinnit ennätysvauhdissa.
Sähköautokanta oli syyskuun 2024 lopussa 269 624 kpl edustaen 9,5 % koko henkilöautokannasta Suomessa. Voimakkaimmin sähköistyneellä Uudellamaalla joka kuudes autoilija ajaa sähköautolla. Sähköautokannan vaatimattominta kasvua edustavassa Kainuussa sähköautoja on hieman alle 4 % autokannasta.
Alkuvuoden notkahduksen jälkeen täyssähköautojen kannan kasvu palasi kolmannella neljänneksellä lähes ennätysvuoden 2023 keskiarvon tasolle. Uusien sähköautojen osalta kuluttajien valinnat ovat kohdistuneet 57 prosentin osuudella täyssähköön. Tanskassa ja Norjassa täyssähköautot ovat syrjäyttäneet ladattavat hybridit lähes kokonaan yli 90 prosentin osuudella.
Sähköbussien määrä liikenteessä on viimeisen puolen vuoden aikana kasvanut peräti 42 prosentilla (274 kpl). Täyssähköisen pakettiautokannan kasvu on sen sijaan vuoden aikana hieman hidastunut ja sähkökuorma-autoja on tullut liikenteeseen noin 40 kappaleen vuositahdilla.
Suomen tavoite on puolittaa liikenteen päästöt eli fossiilisen polttoaineen käyttö vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää nykyistä selkeästi vahvempaa täyssähköautokannan kasvua sekä merkittävää lisäystä sähkökuorma-autojen rekisteröinteihin. Jokainen käyttöönotettu täyssähköinen ajoneuvo poistaa fossiilisen polttoaineen käytön ja samalla sen päästöt pysyvästi koko elinkaaren ajalta ilman lisätoimenpiteitä.
Katso Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2024 dioina tästä.